W ostatnich latach firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie swojej działalności do Internetu. Dlatego właśnie marketing internetowy określany jako e-marketing czy też marketing elektroniczny staje się bardzo szybko rozwijającą się odnogą marketingu.
E-marketing, czyli marketing internetowy – główne założenia
W ramach marketingu internetowego mieszczą się wszystkie działania, które mają na celu stworzenie planu wprowadzenia danego produktu na rynek, przy dodatkowym jego promowaniu. E-marketing ma także pokazać markę w jaki najlepszy możliwy sposób w Internecie. Marketing internetowy ma doprowadzić do zwiększenia popularności i widoczności firmy w przestrzeni wirtualnej.
Coraz większa popularność tej formy marketingu wynika z rozwoju przemysłu informatyczno-technologicznego, a także z tego, że wszyscy spędzamy w Internecie coraz więcej naszego czasu. Zarówno tego zawodowego, jak i wolnego.
Rodzaje marketingu internetowego
O gałęziach e-marketingu można mówić zapewne cały dzień, jednak da się wyróżnić trzy podstawowego jego kategorie:
- SEO (optymalizacja i pozycjonowanie) – dotyczy to kwestii optymalizacji strony, którą chcemy promować i pokazać jak najszerszej grupie odbiorców pod kątem wyszukiwarek. Chodzi przede wszystkim o jej widoczność w wyszukiwarkach internetowych. Na wysoką pozycję danej strony ma wpływ chociażby: domena strony i jej linkowy profil, treść danej strony, optymalizacja strony (w tym jej linkowanie).
- Marketing w social media – dotyczy to wszelkich mediów społecznościowych. W marketingu na social mediach najważniejsze jest dostosowanie treści do odbiorców. Warto także poważnie zastanowić się, do którego rodzaju mediów społecznościowych firma, którą chcemy promować, najlepiej się nadaje. Nie stawiaj na wszystkie dostępne kanały social mediowe, wybierz te najbardziej pasujące. Jest to ta metoda e-marketingu, która jest chętnie stosowana, głównie ze względu na to, że obecnie w mediach społecznościowych spędzamy większą część czasu wolnego.
- E-mail marketing – wiadomośc e-mail trafia do odbiorcy w najbardziej bezpośredni sposób. Celem takiego marketingu jest stałe utrzymanie kontaktu z odbiorcą. Największą zaletą e-mail marketingu jest możliwość personalizacji dostarczanych wiadomości.
Influencer marketing – nowość e-marketingu!
Influencer marketing to obecnie prężnie rozwijająca się przestrzeń do pozyskiwania nowych klientów. Coraz częściej dochodzi do tego, że firma zaczyna współpracę z influencerem, a ten jako osoba wpływająca na decyzje zakupowe innych, może okazać się bardzo przydatny. Influencer ma swoje konto np. na Instagramie czy YouTube, lub prowadzi swojego bloga i to tam reklamuje produkty przeróżnych marek. Takie osoby, często znane, budzące zaufanie są autorytetem dla swoich odbiorców. Ważne są przede wszystkim zasięgi kont influencera, zaangażowanie osób, które go obserwują oraz ich liczba.
E-marketing, czyli marketing internetowy – co zrobić, aby był skuteczny?
Najważniejszą kwestia jest, aby marketing internetowy był odpowiednio zaplanowany i konsekwentnie wdrażany. Jeśli taka forma marketingu jest nam znana, możemy się pokusić o osobiste prowadzenie działań w tym zakresie. Jednak jeśli jest to dla nas nowość, warto skorzystać z usług firm, które się w tym specjalizują.
Warto pamiętać o tym, że korzystny e-marketing może być czasochłonny, ale przez to może również generować długotrwałe efekty. Lepiej przeznaczyć na te działania więcej czasu, niż działać szybko i często jednocześnie na krótką metę. Koniecznie należy być wyczulonym na techniki mogące negatywnie oddziaływać na wizerunek firmy.
Kluczem w marketingu internetowym może okazać się odpowiednie dobranie grupy docelowej. Warto w tym kontekście stale dokonywać różnorodnych analiz, dających odpowiedź na pytanie, jakie działania będą najlepiej sprawdzać się w danej grupie potencjalnych odbiorców.
E-marketing, czyli marketing internetowy rozwija się bardzo prężnie i wciąż rośnie w siłę. Może on mieć przewagę nad innymi formami marketingu poprzez to, że jego prowadzenie może być nieprzerwane przez całą dobę i kierowany do odbiorców w bardzo bezpośredni sposób. Z pewnością e marketing jest przyszłością branży reklamowej.